Hoe gezond is sushi nu echt

Sushi bestaat hoofdzakelijk uit verse vis, zilvervliesrijst en allerlei verse groenten. Dus allemaal super gezonde ingrediënten. Verse en natuurlijke ingrediënten zijn uiteraard gezond. Ze verbeteren niet alleen onze gezondheid maar we krijgen daardoor ook een pak minder calorieën binnen. Met de juiste natuurlijke ingrediënten is sushi dus wel gezond en goed voor onze lijn.

Aantal calorieën

Verse vis, zilvervliesrijst en verse groenten zijn de belangrijkste ingrediënten van sushi. Ze barsten van alle gezonde voedingsstoffen en bevatten nauwelijks calorieën. De grootste boosdoener is de rijst die de verschillende bestanddelen samenhoudt. Die is rijker aan calorieën dan gewone witte rijst. Aan sushirijst wordt immers sushiazijn toegevoegd. Het betreft een combinatie van azijn en … suiker. Eén sushirol bevat zo verrassend veel calorieën. Terwijl velen denken goed bezig te zijn met het regelmatig eten van sushi is het tegendeel waar.

Sushi gezond met natuurlijke ingrediënten

Met de juiste en dus natuurlijke ingrediënten is sushi een gezonde hap. Vis is gezond, bevat alle gezonde voedingsstoffen om goed te functioneren en is calorie-arm. Vis is ook rijk aan hoogwaardige eiwitten. Als je sushi vult met bijvoorbeeld avocado, komkommer, zeewier of met om het even welke andere groenten kun je niet gezonder eten. Kies daarbij ook voor natuurlijke smaakmakers, vooral gember.

Gezond eten is gevarieerd eten

Eenzijdig eten is nooit goed. Eet bijvoorbeeld zoveel mogelijk groenten met alle mogelijke kleuren. Zo krijg je alle gezonde voedingsstoffen naar binnen om je gezondheid te verbeteren en in stand te houden. Af en toe sushi eten met natuurlijke ingrediënten past in ieder gezond eetpatroon, ook als je makkelijker je overgewicht wilt verliezen.

Verschillende soorten sushi

Weet dat er niet één maar meerdere soorten sushi bestaan, de ene al wat minder gezond dan de andere.

  • Sushi: combinatie van in azijn gezuurde rijst met vis, ei, groente of vlees
  • Wasabi:pittige pasta van mierikswortel die je bij je sushi geserveerd wordt
  • Nori:geroosterde zeewier, gebruikt in enkele soorten sushi
  • Maki:rijst omwikkeld met nori en gevuld met rauwe vis, groenten, ei, kip of vlees
  • Nigiri:op een bed van rijst, soms samen met nori of om de sushi gewikkeld
  • Temaki:puntzak van geroosterde zeewier gevuld met rijst, vis en groenten
  • Inside out:een soort maki, maar hier zit de vulling binnenin met daarom heen nori en de rijst.
  • California makieen populaire inside out maki gevuld met krab, avocado, komkommer en een mayonaise-achtig sausje. Op de buitenkant vaak oranje viseitjes.

Sushi goed voor onze gezondheid?

Sushi is een goede bron van gezonde vetten en vooral van omega 3 vetzuren waarvan we er veel te weinig binnen krijgen en van hoogwaardige eiwitten. Sushi met natuurlijke ingrediënten is zeker gezond. We kunnen niets gezonder eten dan verse vis, zilvervliesrijst en groenten.

Voordelen van sushi

Alle natuurlijke ingrediënten die bij sushi gebruikt worden zijn stuk voor stuk gezond. Zilvervliesrijst levert trage koolhydraten en die hebben we nodig als belangrijke bron van energie. Vis levert veel hoogwaardige eiwitten en gezonde vetten en de gebruikte groenten leveren alle gezonde voedingsstoffen waaronder vitaminen, mineralen, voedingsvezels en sterke antioxidanten. Deze laatsten beschermen onze lichaamscellen tegen de schadelijke vrije radicalen die ons niet alleen ziek maken maar tegelijk ons natuurlijk verouderingsproces versnellen.

Tips voor een gezondere sushi

Zoals dat met alle voeding het geval is, eet je ook sushi best met mate. Stop met eten als je je voldaan voelt. Gebruik zo weinig mogelijk kant en klare sauzen zoals soja-saus. Die zijn rijk aan toegevoegde suikers en zout. Kies voor eenvoudige sushi bereidingen met alleen rauwe vis, verse groenten en zilvervliesrijst. Neem zo weinig mogelijk en best geen gefrituurde porties (tempura). Die zijn rijk aan transvetten, of de meest ongezonde soort vet die we kunnen eten. Drink zoveel mogelijk water en laat alcoholische dranken of frisdranken staan. Die barsten van de toegeoegde suikers en… calorieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *